Kirjastoautolle?

Ensimmäiset kirjastoautokokeilut

Ensimmäinen kirjaston tarjonnan lukijoidensa luokse tuova ajopeli oli Suomessa Vantaalla vuonna 1913-1914. Tuolloin kyseessä olivat hevosen vetämät kärryt, ja puuhamiehenä toimi herrastuomari Frithiof Winberg. Tämä toiminta kuitenkin keskeytyi ensimmäisen maailmansodan vuoksi. Ensimmäinen kirjallinen maininta kirjastoautosta (tuolloin kirja-auto), on jo kuitenkin lehdessä vuodelta 1914, mutta se tarkoitti ilmeisesti lähinnä kirjastojen henkilökunnan käytössä olevaa kirjojen kuljetusautoa.

Sotien päätyttyä vuonna 1947 tehtiin eduskunnassa sitten aloite kirjastoautojen käyttöön otosta, jotta kirjoja saataisiin vietyä laajemmalle lukijakunnalle kuin pienten kiinteiden kirjastojen voimin. Aloite kuitenkin tuolloin hylättiin, mutta asia oli saatu alulle ja esille. Kirjastoautokokeilua alettiinkin muutaman vuoden viiveellä tästä, 1950 -luvun alussa, toteuttaa aluksi Karjaalla, Musalassa, Nokialla sekä Helsingin maalaiskunnassa. Alkuaikoina autona oli joko pakettiauto, tai farmariauto, ja vaikka tilat ja kirjamäärät olivat pienet, ja ajopäiviä harvoin, olivat lainamäärät jopa suurempia kuin paikallisten piirikirjastojen lainaukset.

Kirjastolaki mahdollisti kirjastoautot

Vuonna 1961 astui sitten voimaan uusi kirjastolaki, ja sen myötä tullut kirjastoasetus antoi sitten lopullisen sysäyksen kirjastoautotoiminnalle Suomessa. Suomen ensimmäinen varsinainen suuri kirjastoauto hankittiin Turkuun. Seuraavana vuonna autojen hankinta- ja korjauskuluihin myönnettiin valtionapua, ja kirjastoautojen todettiin olevan olennaisena osana kunnan kirjastolaitosta. Vuonna 1963 sitten ensimmäiset kunnat hankkivatkin uuden komean kirjastoauton, Lohjan maalaiskunta ja Urjala etunenässä.

Vielä vuonna 1965 kirjastoautoja oli kuitenkin vasta vain viisi, ja vuonna 1970 määrä oli kasvanut 89 autoon. 1970 -luvulla kirjastoautojen määrä alkoi kuitenkin voimakkaasti kasvaa ja vuosikymmenen lopulla niitä oli maassamme jo yli 200. Moni tuon ajan lapsi tai nuori muistaakin kirjastoautossa käynnin olevan osana lapsuuttaan. Toisaalta samaan aikaa alkoi autokanta olla jo niin vanhaa, että sen korjaukseen ja uusimiseen ei riittänyt enää valtiolla rahaa, mutta 1980 -luvun alkupuolella alkoi taas kirjastoautotukea saada.

Kirjastoautojen määrä saavutti huippuvuotensa vuonna 1991, jolloin autoja oli Suomessa 234. Tämän jälkeen kirjastoautojen määärä on pikkuhiljaa hiipunut, ja tällä vuosituhannella kirjastoautojen määrä on suorastaan romahtanut. Tänä päivänä kirjastoautoja on Suomessa enää 134. Keski-Suomen maakunnassa kirjastoautoja on tällä hetkellä seitsemän, Saarijärvellä, Keuruulla ja Jämsässä kussakin yksi, Jyväskylässä kolme. Viitasaarella ja Pihtiputaalla on yhteinen kirjastoauto.

admin

View more posts from this author

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *